Aktuellt 121204

Nya infallsvinklar – nya erfarenheter.

Veckan som gick var händelserik på många sätt. Ny fakta, nya infallsvinklar och nya erfarenheter.
Dokumentären om Emelie och reportaget med Elisabeth, gick rakt in i hjärtat på oss alla, oerhört gripande skildringar över hur narkolepsin fullständigt har förändrat deras liv.

I DN:s Söndagskrönika skriver Peter Wolodarski ,”Svenska folket litade på staten…..”Han är väl påläst i narkolepsifrågan som också diskuterades i Svt: s morgonsoffa där Maria Wetterstrand var med. Hennes insikt att ”det kunde lika gärna varit vi” och hennes frågeställning om ersättning till de som drabbade ger oss stöd i debatten. Tidigare i veckan har vi också hört Göran Stiernstedt som med facit i hand inte tycker att det var rätt att vaccinera hela befolkningen. Den ödmjuka inställningen önskar vi oss från fler personer i ledande ställning.

Svenska statens roll i genomförande av massvaccinationen var omfattande. Därför borde det vara självklart att staten också tar fullt ansvar för de som drabbats av biverkning av vaccinet. Men istället hänvisas de drabbade till Läkemedelsförsäkringen. Ett bolag som ägs av de företag som tillverkar läkemedel skall alltså bedöma, reglera och ersätta de individer som drabbats av narkolepsi efter svininfluensavaccinationen.

Läkemedelsförsäkringen bygger på ett regelverk som inte är anpassat för en massvaccination. Den har begränsningar som är helt oacceptabla för den grupp som nu drabbats. För att få ersättning måste vi till exempel för all framtid avsäga oss rätten att ställa någon till svars i domstol för det som hänt. Villkoret har ingen motsvarighet i någon annan typ av försäkring och har bara som uppgift att skydda läkemedelstillverkarna från rättsprocesser. Vi kan aldrig skriva på något sådant.

Staten har bedrivit en vaccinationskampanj som gav fler än 220 personer en livslång svår sjukdom. Nu måste de ta ansvar för konsekvenserna.

Det är också viktigt att komma ihåg att vi hela tiden sökt efter lösningar och att de krav vi ställer är inte på något sätt är orimliga.

Margareta Eriksson
Ordf.