Narkolepsiforeningen

Ge en gåva

Stöd narkolepsiforskningen!

Nakrolepsi är en ovanlig neurologisk sjukdom som drabbade många barn, ungdomar och vuxna i samband med Pandemrixvaccinationen mot svininfluensan 2009-2010. Narkolepsin är i detta fall en läkemedelsskada och innebär att de drabbades sömncentra är allvarligt skadat eller förstört. Detta orsakar bla följande symtom:

• Dagtrötthet - de med narkolepsi somnar ofta när vid tex föreläsningar och måste äta tex amfetamin för att hålla sig vakna
  • Kataplexier - man tappar muskelspänningen i kroppen och ramlar ihop handlöst. Kataplexierna utlöses i samband med starka känsloyttringar tex skratt och att man blir arg.
  • Sömnparalyser - man upplever att kroppen är förlamad och att man inte kan röra sig när man är mellan vakenhet och sömn.
  • Mardrömmar - som ofta är oerhört otäcka och verlighetstrogna
  • Dålig nattsömn
  • Halucinationer då man ser saker som inte finns.

De som drabbats av narkolepsi kan ha några av dessa symtom och endel har alla. Tillståndet är kroniskt, men vår förhoppning är att forskarna skall kunna hitta ett botemedel. Men för att göra det krävs det mycket forskning och massor av pengar.

Stöd vår kamp att hitta ett botemedel alternativt effektivare och bättre behandling av narkolepsi. Ge en gåva till vår forkningsfond

Ge din gåva på bankgiro 773-8503.
Märk gärna insättningen med "narkolepsiforskning"

Alternativt Swisha din gåva till 123-466 58 16
Om du vill att ett tackkort skickas så skriv ett mail till tomas.gedda@narkolepsiforeningen.se innehållande namn och adress till den tacket skall skickas till, anledningen och vilka som eventuellt står bakom gåvan.

Tack för ditt stöd!